Działalność statutowa
III Cele i zadania Ośrodka
§ 5. Ośrodek realizuje następujące cele:
1) wychowawcze polegające na:
a) wychowaniu ucznia samodzielnego, aktywnego, potrafiącego dokonać wyboru właściwych wartości moralnych,
b) wychowaniu człowieka dojrzałego do odpowiedzialnego pełnienia ról społecznych,
c) przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania w środowisku i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym;
2) edukacyjne polegające na:
a) wszechstronnym i harmonijnym rozwoju,
b) przygotowaniu uczniów do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,
c) rozwijaniu autonomii ucznia niepełnosprawnego oraz wyposażanie w takie umiejętności i wiadomości aby zdobył maksymalną niezależność życiową, był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności;
3) profilaktyczne polegające na:
a) popularyzacji zdrowego stylu życia, wskazywaniu dróg osiągania sukcesu,
b) propagowaniu różnorodnych, społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego,
c) przeciwdziałaniu wszelkim zagrożeniom i odpowiednie reagowanie w przypadku występowania ich na terenie Ośrodka i w środowisku lokalnym;
4) terapeutyczne polegające na:
a) korygowaniu, usprawnianiu i kompensowaniu zaburzonych funkcji,
b) stymulowaniu rozwoju polisensorycznego.
§ 5a. Szkoła podstawowa specjalna realizuje cele polegające na:
1) budowaniu tożsamości, rozwijaniu autonomii i poczuciu godności;
2) wdrażaniu do funkcjonowania społecznego oraz do rozumienia i przestrzegania norm społecznych;
3) wyposażeniu ucznia w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na korzystanie – na miarę indywidualnych możliwości – z jego wolności i praw człowieka, a także pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby;
4) umożliwieniu porozumiewania się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie z wykorzystaniem znanych sposobów porozumiewania się (także wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC);
5) zdobyciu maksymalnej samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych;
6) wychowaniu ucznia zaradnego w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz aby miał poczucie godności własnej i umiał decydować o sobie;
7) przygotowaniu ucznia do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znającego i przestrzegającego ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej indywidualności;
8) wychowaniu ucznia aby rozumiał na miarę swoich możliwości otaczające go zjawiska społeczne i przyrodnicze;
9) nabywaniu umiejętności i uczeniu się czynności, przydatnych w przyszłym dorosłym życiu;
10) wychowaniu w oparciu o pozytywne poczucie własnej wartości oraz umiejętność dostrzegania swoich mocnych i słabych stron.